May 10, 2024
Uncategorized

הסיפור המוזר של רכב הלחימה החדש של צה”ל לשטחים


בחודש שעבר עצרה ספינת מלחמה אירופית, האוכפת את האיסור שהטיל האו”ם על העברת אמצעי לחימה ללוב, ספינת סוחר ששטה בחלקו המערבי של הים התיכון. באישור ממשלת הולנד, שספינת הסחר נשאה את הדגל שלה, עלו הפקחים האירופים אל סיפונה של הספינה האזרחית ומצאו בה 28 רכבים משוריינים מתוצרת TAG UAE. לפי הודעת האירופים נתפסו הרכבים והועברו לאחסנה, בשל הפרת האמברגו.
The Armored Group LLC האמריקאית, ובקיצור TAG, היא ספקית ותיקה של רכבים ממוגנים ומשוריינים, שהוקמה ב-1992, ופועלת גם בפקיסטן, תימן, לבנון, כווית, עיראק, סעודיה, ירדן ועומאן. באתר האינטרנט שלה מוצגת TAG מהאמירויות כחברת בת, והיא אף נושאת לוגו זהה. רק שחברת האם האמריקאית, שעשויה למצוא את עצמה מתמודדת עם האשמות על אי ציות לכללי הפיקוח על ייצוא ביטחוני, גם הוכרזה ביוני האחרון כזוכה במכרז ענק של משרד הביטחון לאספקת 240 רכבים משוריינים קלים לצה”ל, עבור כוחותיו בשטחים, עם רכב חדש שקיבל את הכינוי “אמיתי” (Amitai).
על המכרז, בשווי כולל של כ-740 מיליון שקל, התמודדו גם פלסן סאסא, יצרנית הרכבים המוערכת הממוגנים מגבול הצפון, וחברת שלדות, שסיפקה את הרכבים שבהם משתמש כיום צה”ל למשימה, רכבי ה”דוד”, הבנויים סביב שלדת טנדר טויוטה, ושבעיות הבלימה שגרם משקל המיגון הכבד שלהם היו אחד הסיבות לכך שצה”ל הקצה תקציב חירום עבור המכרז החדש. בגלל המחסור ברכבים ממוגנים שולח צה”ל חיילים לנוע בשטחים ברכבי קיה פיקנטו שכורים, נטולי כל הגנה מירי מחבלים.

מקור: וואלה! רכב